Oświetlenie w galeriach handlowych – o czym pamiętać?
Światło odgrywa znaczącą rolę w nie tylko w aranżacji wnętrz prywatnych, lecz także komercyjnych – zapewnia wygodę i bezpieczeństwo klientom, wpływa na ich samopoczucie oraz decyduje o nastroju panującym w obiekcie. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, które przydadzą się podczas planowania oświetlenia galerii handlowych. Zapraszamy do lektury!
Oświetlenie galerii handlowych – szczypta historii
Początki oświetlenia przestrzeni handlowych sięgają wstecz do XVIII i XIX wieku. To wtedy w Paryżu powstawały pasaże – odpowiedniki współczesnych galerii handlowych. Część z tych często zachwycających obiektów można podziwiać do dziś. Pasaże składają się z wielu korytarzy o marmurowych posadzkach i oświetlonych zadaszeniach. Passage des Panoramas – najdawniejsze spośród krytych przejść handlowych we Francji – stanowi pierwsze publiczne miejsce, w którym zamontowano lampy gazowe. O innowacyjności Passage des Panoramas świadczą dodatkowo przeszklone zadaszenia, w które nigdy nie zostały wyposażone powstałe wieki wcześniej wschodnie bazary.
Dlaczego oświetlenie galerii jest takie ważne?
Współcześnie wiele osób odwiedza galerie nie tylko w celu zakupów. Traktuje obiekty handlowe jako miejsca spotkań ze znajomymi i przyjemnego spędzania wolnego czasu. Galerie handlowe umożliwiają zarówno zrobienie zakupów odzieżowych, kosmetycznych i spożywczych, jak i zrelaksowanie się w kawiarni czy kinie, spożycie posiłku w restauracji oraz pracę w przestrzeni coworkingowej. Oświetlenie galerii odgrywa ważną rolę, ponieważ to ono w dużej mierze decyduje o jej atrakcyjności i postrzeganiu przez klientów jako dobrego miejsca do spotkań ze znajomymi.
Klienci bardziej lub mniej świadomie wymagają od galerii, by ich wnętrza i elewacja prezentowały się estetycznie i zapewniały jak największy komfort zakupów i innych czynności. Dla designu obiektu nie bez znaczenia pozostaje projekt oświetlenia. Wyobraź sobie budynek pozbawiony odpowiednio rozmieszczonych, dopasowanych do charakteru wnętrza i zapewniających właściwe natężenie światła opraw oświetleniowych. Będzie on prezentował się mało zachęcająco i prawdopodobnie dość ponuro, chyba że okna mają pokaźne rozmiary, panuje słoneczna pogoda i do wnętrza wpada mnóstwo światła. Bez względu jednak na takie przyjazne okoliczności oświetlenie galerii handlowej odgrywa niebagatelną rolę. Tworzy pobudzającą lub relaksującą atmosferę, zapewnia komfort i bezpieczeństwo klientom oraz podkreśla indywidualny charakter wnętrza. Ważne jest też zewnętrzne oświetlenie do galerii, dzięki któremu może ona skuteczniej przyciągać uwagę znajdujących się w jej pobliżu osób i zachęcać do odwiedzin.
Oświetlenie galerii handlowych pełni więc nie tylko tak podstawową funkcję jak zapewnienie odpowiedniej ilości światła podczas zakupów. Właściwie dobrane lampy mogą stać się wyróżnikiem miejsca, przedłużyć czas odwiedzin galerii przez klientów oraz pośrednio wpłynąć na zwiększenie sprzedaży.
Na co zwrócić uwagę, planując oświetlenie w galeriach handlowych? Parametry światła
Istnieje mnóstwo czynników, które decydują o wynikach sprzedażowych całego obiektu i mieszczących się w jego obrębie sklepów. Oświetlenie galerii handlowych jest jednym z nich, dlatego planując je trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii, choćby takich jak przedstawione poniżej: natężenie światła, temperatura barwowa oświetlenia i wskaźnik oddawania barw.
Natężenie światła
Ustalając natężenie ogólnego oświetlenia w galerii trzeba pamiętać, by jego wysokość umożliwiała wprowadzanie świetlnych akcentów. Wysokość natężenia zależy od przeznaczenia poszczególnych wnętrz i wynosi kolejno:
-
150 lx w butikach, gdzie wymaga się tworzenia wrażenia niewielkiej ilości światła,
-
150 – 300 lx w sklepach ekskluzywnych, w których podobnie jak w butikach tworzone jest wrażenie małej ilości światła,
-
powyżej 750 lx w supermarketach wymagających dużej ilości światła,
-
3000 lx – 30 000 lx na wystawach w ciągu dnia.
Barwa światła
Kolejnym parametrem zależnym od rodzaju sklepu i oferowanego w nim asortymentu jest barwa światła. To ona w dużej mierze decyduje o nastroju panującym we wnętrzu. W przypadku produktów luksusowych sprawdza się ciepła barwa i niskie natężenie, które budują przyjemną, relaksującą atmosferę.
Innej oprawy świetlnej potrzebują artykuły elektroniczne, sportowe, produkty mleczne, ryby i owoce. W działach z taką ofertą wymaga się oświetlenia o białej lub neutralnej barwie. Natomiast w dyskontach z odzieżą często proponujących obniżki cen należy postawić na chłodną barwę.
Wybierając oświetlenie do galerii handlowej, należy też pamiętać, że im bardziej barwa światła jest chłodna, tym większe powinno być natężenie światła.
Wskaźnik oddawania barw
Odbiór kolorów produktów przez klienta powinien być jak najbardziej neutralny. Światło nie powinno wpływać na zmianę barw artykułów. Tym bardziej że odzież bywa często zwracana przez klientów, ponieważ wygląda w naturalnym świetle inaczej niż podczas zakupów w sklepie. Dlatego planując oświetlenie galerii handlowych, należy wybrać odpowiedni wskaźnik oddawania barw określany w skali 0-100. Wyższa liczba oznacza lepsze odzwierciedlenie kolorów odpowiadające dziennemu światłu.
Oświetlenie do galerii – co jeszcze jest istotne podczas projektowania?
Planując oświetlenie galerii, trzeba też pamiętać o dobrym projekcie układu opraw świetlnych. Klient, odwiedzając po raz pierwszy duży obiekt handlowy, może czuć się w nim zagubiony. Odpowiednio rozmieszczone światło ułatwi mu orientację w przestrzeni i niejako oprowadzi po alejkach.
Oświetlenie witryn sklepowych zdecydowanie wpływa na poziom atrakcyjności prezentowanych produktów. Ważną rolę odgrywa w tym przypadku oświetlenie akcentujące (ukierunkowane), które mocniej rozświetla artykuł, wydobywa go z cienia i wyraźnie prezentuje kształt, fakturę i kolor. W związku z tym oświetlenie galerii handlowych może wpływać zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na zakupowe decyzje.
Lampy instalowane w obiektach handlowych powinny cechować się także elastycznością, czyli możliwością dopasowywania parametrów do aktualnych trendów i sezonów w sprzedaży.
W oświetleniu galerii handlowej warto też zdecydować się na inteligentne systemy sterowania DALI. Dzięki czujnikom obecności i ruchu oraz dostosowywaniu się parametrów światła do ilości światła dziennego zapewnią one wysoki poziom komfortu klientom. Właścicielom galerii pomogą zaś zaoszczędzić na opłatach za zużycie prądu.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie ogólne i dekoracyjne oznacza dla galerii bogactwo korzyści. Przyciąga wzrok potencjalnych klientów, pozytywnie wpływa na nastrój odwiedzających i tworzy przyjazną atmosferę, czyniąc z budynku idealne miejsce spotkań, a nie jedynie zakupów. Odpowiednie oświetlenie galerii handlowych jest identyfikacją wizualną obiektu.
W COMATIQ zajmujemy się m.in. profesjonalną instalacją systemu oświetleniowego w galerii handlowej. Jeśli interesuje Cię inteligentne, oszczędne i efektowne oświetlenie sklepu, które podkreśli indywidualny charakter wnętrza i uczyni z niego doskonałe miejsce do spędzania wolnego czasu, zapraszamy do kontaktu!